Føtex, Bilka og Kvickly går ind i tøjbranchen

Landets tøjbutikker kæmper en sej kamp mod krisetider og e-handel. Og nu dukker der endnu en konkurrent op; supermarkederne.

De to store spillere Coop og Dansk Supermarked investerer nemlig begge i modetøj og tekstil.

Kvickly, der er under Coop Danmark, købte i foråret Cottonfield og Jackpot af IC Companys. Og det stopper ikke her. Kædedirektør for Kvickly, Jesper Faurholdt, fastslår, at der med tiden vil komme flere mærkevarer ind i tøjsortimentet.

Også hos Dansk Supermarked har de en ambition om at øge salget af tøj. Det sker blandt andet gennem Bilkas webshop, hvor der løbende bliver lanceret tøjserier.

Samtidig vil der komme tøjkollektioner i varehusene, hvor kendisser lægger navn til. Senest har det været herretøj med Mads Christensen som frontfigur.

En grim branche drejning

Dansk erhverv mener, at finanskrisen i 2008 har været med til at sætte fart på den såkaldte brancheglidning.

Forskydningen skyldes blandt andet, at danskerne har valgt at købe flere dagligvarer i discountbutikker, der oplever stigende omsætning. Det fortæller Marie Louise Thorstensen, politisk konsulent hos Dansk Erhverv, til Jyllands-Posten.

Men forskydningen kan give konsekvenser, for udviklingen i modebranchen kommer til at ramme dele af producenterne.

Med outlets og e-handel er der i forvejen et for stort pres på detailhandlen, og opbremsningen i detailleddet får direkte indflydelse på de producenter, der er afhængige af det danske og europæiske marked.

Det fortæller senior manager Morten Steinmetz fra Deloitte til Jyllands-Posten.