Fysiske tøjbutikker dør som prøverum for online shops

En norsk undersøgelse viser, at syv ud af ti under 35 år går i en fysisk butik for at prøve et produkt, de har bestemt sig for at købe på nettet.

Bror Stende, der er branchedirektør i den norske virksomhed Virke, mener, at fænomenet, som også bliver kaldt showrooming, vil blive mere udbredt i den kommende tid. Særligt de yngre kunder bruger metoden, før de handler på nettet.

Over 50 procent af kunderne mellem 35 og 49 år ”showroomer”, mens det kun drejer sig om 25 procent af kunderne over 50 år, der går i fysiske butikker, før de køber varen på nettet.

Det øgede antal netbutikker kombineret med en forretningsstruktur, der gør, at de kan levere hurtigt og nemt, giver nethandlen en stor konkurrencefordel, mener Bror Stende. Han pointerer dog, at man allerede nu kan se eksempler på butikker, der tager kampen op og gentænker måden at drive butik på.

Mobilen som prisredskab til shopping

32 procent af de adspurgte fortæller, at de også bruger mobiltelefonen, når de skal shoppe.

De tjekker prisen på varen i andre butikker, før de køber den i den butik, hvor de har prøvet den.

Igen er det blandt de yngste, at de hyppigste brugere skal findes. Hele 66 procent af de adspurgte under 35 indhenter priser på mobilen, mens helt op til 73 procent også henter andre informationer som kvalitet eller varianter på varen, inden de køber den.

Bror Stende mener, at det er den nemme tilgang til internettet fra mobile enheder, der gør skillelinjen mellem fysiske butikker og netbutikker uklar.

Dette stiller nye krav til butiksdrift, og løsningen må være at forene det bedste fra begge verdener og sørge for en god kundeoplevelse. Det bliver næppe mærker som Becksøndergaard der rammes af fænomenet da deres salg hovedsaligt er tasker og tørklæder, men et mærke som Inwear vil typisk være et af de mærker der rammes!

Tallene er hentet fra Virkes e-handelsbarometer det første kvartal af 2014.

Kilde: Tekstilforum.no